De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout neemt donderdag 25 maart deel aan de Europese dag van de Hoffelijkheid in het Verkeer. Zij spitst zich deze dag toe op de ronde punten en de problematiek van het ritsen. Verder verdelen zij ook brochures over dit initiatief. De Responsible Young Drivers coördineren dit jaar al voor de vierde keer de Europese Dag van de Hoffelijkheid in het Verkeer. Deze sensibiliseringsactie heeft als doelstelling om een verkeersgedrag aan te prijzen dat hoffelijk, verantwoord en respectvol is ten opzichte van de anderen en het leven. De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout staat achter dit initiatief.[b]Rits jij op de Ring?[/b]Al geruime tijd staan aan de rotondes op de Ring grote verkeersborden die het ‘ritsen’ aanmoedigen. De duidelijke boodschap is om pas in de file in te voegen wanneer de twee rijstroken worden herleid tot één. De overgrote meerderheid van chauffeurs blijft echter vasthouden aan de gewoonte om meteen achteraan de rij aan te sluiten. Door de lange rijen aanschuivende voertuigen, raken soms andere rotondes geblokkeerd. Uiteraard belemmert deze hardnekkigheid de vlotte verkeersdoorstroming en verergert het de problemen.Vele chauffeurs die aanschuiven in de file, hebben nog steeds het gevoel dat ze onterecht voorbijgestoken worden wanneer iemand op de linkerrijstrook langs de file rijdt. Bij de wegversmalling wordt deze correcte bestuurder het vaak knap lastig gemaakt om in te voegen. Bumper kleven, toeteren, agressieve gebaren, … De zin om als brave chauffeur de volgende keer opnieuw juist te ritsen, is na deze ervaring jammer genoeg meestal over.[b]Wegcapaciteit[/b]De politiezone blijft benadrukken dat het correct ‘ritsen’ belangrijk is om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Het is doodjammer om, op momenten dat de wegcapaciteit stilaan zijn maximum bereikt, een volledige vrije rijstrook onbenut te laten. Wanneer voldoende chauffeurs het ritsprincipe toepassen, zullen ook de anderen dit goede voorbeeld volgen.[b]Vuistregels[/b]Om goed te kunnen ritsen, zijn er enkele belangrijke vuistregels. * Vanaf het moment dat de wegversmalling wordt aangegeven, verminderen de voertuigen op de linkerrijstrook hun snelheid tot ze even snel rijden als het verkeer op de rechter rijstrook. * Vanaf ongeveer 250 meter voor de plaats waar de twee rijstroken in elkaar vloeien, laten de voertuigen op de rechterrijstrook telkens één vrije ruimte om een voertuig te laten invoegen. * Pas vlakbij de wegversmalling voegen de chauffeurs in. Als je te vroeg invoegt, rijden er nog steeds chauffeurs langs links voorbij. * Eenmaal geritst is het belangrijk om niet te treuzelen en meteen aan te sluiten. [b]Wees hoffelijk[/b]De belangrijkste les in het verkeer blijft nog steeds: wees hoffelijk. Iedereen wil op tijd thuis zijn, maar dit lukt niet door het met hand en tand verdedigen van een vrije plaats. De chauffeur die ritst heeft de wet aan zijn kant. Toch blijf je best rustig als je er niet meteen wordt tussen gelaten. Dwing je plaats niet af met een bruusk manoeuvre. Blijf kalm en wacht even tot een intelligente chauffeur je wel laat passeren. Als iedereen ritst, is elke chauffeur sneller thuis en vooral … was het veiliger en aangenamer onderweg.Tien tips ter bevordering van de hoffelijkheid:1. Ik blijf heel het traject geconcentreerd2. Ik blijf altijd kalm, zeker in gevaarlijke verkeerssituaties3. Ik geef voorrang met de glimlach en bedank met een hoffelijk gebaar4. Ik respecteer alle weggebruikers5. Ik knipper niet met de lichten en toeter niet6. Ik parkeer mij niet op plaatsen voorbehouden voor gehandicapten noch op voetpaden7. Ik rijd niet wanneer ik dronken of te moe ben8. Ik gebruik een handenvrije kit om te bellen in de wagen9. Ik waak over de goede staat van mijn voertuig, voor de veiligheid van iedereen10.Ik neem mijn verantwoordelijkheid achter het stuur en respecteer het milieu